Minu lemmiktegevus on harutamine

17. jaan 2024

Pööninguleid

Sügisel otsisin taga veekanistreid, et transpordi jaoks õunamahla sisse panna. Teadsin, et pööningul peaks kanistrite tagavara olema. Kahjuks kanistreid ei leidnud. Küll aga jäi silma üks pisike kindaräbal. Minule see tuttav ei tundunud, nii et näitasin räbalat emale. Ta kinnitas, et tema pole seda kinnast kudunud, vaid see on kootud minu Lätis elanud vanaema poolt ja kellelegi minu vendadest või hoopis õe kinnas.

Nüüd pean vist natuke selgitama vanaema tausta. Vanaema (ja siis ka minu isa) pere elas Vana-Laitsna vallas, mis kuulus kunagi Võrumaa koosseisu aga Vabadussõja järel Lätiga maadevahetuse käigus läks see piirkond Lätile. Ja mu isa sündis juba Läti territooriumil. No küll oli seletamist, kui meil kodakondsuse määramine käis. Isa oli hädas ja mina olin hädas. Läti kodakondsus - palun. Aga Eesti kodakondsust ei saa! Ei lugenud midagi, et kunagi kuulus see piirkond Eestile ja pere oli läbi-lõhki Eesti pere, juured kõik Mulgimaalt ja Karulast. Isa sai lõpuks kodakondsuse eriliste teenete eest, mina aga pidin teisi kanaleid kasutama, sest isa kaudu mulle Eesti kodakondsust ei antudki. Ema ei sobinud ka kodakondsuse saamiseks, kuigi ta on läbi ja lõhki eestlane. Sünniaeg jäi määramise daatumist valale poolele. Lõpuks sain kodakondsuse oma Saaremaalt pärit vanaisa kaudu. Aga enne oli oi kui palju võitlemist ja paberitega sebimist.

Nii et need kindad on kootud täitsa eestlase poolt, mis sest, et asukoht Läti territoorium. Kust see kindamuster pärit on, ei tea, pole enam võimalik küsida. Kas vanaema mõtles selle mustri ise välja või oli tal mingi eeskuju ees, võta sa nüüd tagantjärele kinni. Igatahes pole ma seda mustrit varem kusagil kohanud. Ääretult lihtne muster kududa, mustrikordus vaid 4 silma. Kootud on see räbal ilmselt vanaema lammaste villast. Ise ta ketras, korrutas ja värvis lõnga. Kinnaste värvivalik läheb väga sinna Kagu-Eesti ja Setomaa piirkonna poole.

Pakkisin räbala kilekotti ja võtsin linna kaasa. Kui tuli üleskutse kanda Vabariigi sünnipäeval ehtsaid Eesti kindaid, otsisin oma räbala välja ja asusin kuduma. Ma tahan 24. veebruaril kanda justnimelt neid kindaid, sest see on minu jaoks väga oluline.


Peaks sellele mustrile mingi nime välja mõtlema. Vanaema lillepeenar? Naabri aed? Lilleaed?

 Lõngaks Teksrena 100% villane, 100g/350m
vardad 1,5
lõnga kulus 69 grammi.

#kannaneestikindaid


 

1 kommentaar: